TEORÉMA
autoři Pier Paolo Pasolini, Jakub Čermák, Marta Ljubková
režie Jakub Čermák
Divadlo v Dlouhé, Praha
Do domu středostavovské rodiny přijíždí tajemný cizinec. Do vyprahlého prostředí stereotypu bez cíle přináší mimořádný cit. Jediným aktem změní život všem: otci, schopnému podnikateli, osamělé matce, panenské dceři, nejistému synovi i vykořeněné služce.
Divadlo loutek Ostrava
Středa 28. 5. 2025
18:30

Autorská jevištní adaptace předlohy slavného filmu
Příběh slavného italského filmaře má rysy mýtu, dotýká se základních křesťanských otázek, ale i smyslu umění a tvorby; hledá význam lásky a naplnění v životě, rozvrací konvence, a přitom je jemný, citlivý a záhadný. Přináší svět obrazů, svět, v němž slova nemají smysl, protože máme už konečně nechat promluvit srdce. Jevištní adaptace vychází z knižního zpracování námětu, jejž Pasolini v roce 1968 natočil jako film.
režie: Jakub Čermák
dramaturgie: Marta Ljubková
výprava: Pavlína Chroňáková, Martina Zwyrtek
hudba: Matěj Kotouček
pohybová spolupráce: Jan Razima
foto: Martin Špelda
hrají: Matyáš Řezníček, Pavel Batěk, Klára Oltová, Štěpánka Fingerhutová, Samuel Toman, Magdelena Zimová, Marie Turková, Miroslav Zavičár, Jan Staněk
premiéra: 14. záři 2024 v Divadle v Dlouhé
DÉLKA PŘEDSTAVENÍ
1 hodina 35 minut bez přestávky
VSTUPNÉ
Základní 690 Kč
Student 580 Kč
UPOZORNĚNÍ
Při představení se používají výrazné světelné a kouřové efekty.
Představení není určeno pro diváky do 18 let z důvodu explicitního sexuálního obsahu.
PO PŘEDSTAVENÍ
následuje diskuze s tvůrci.












ODKAZY
O REŽISÉROVI
JAKUB ČERMÁK
Režisér Jakub Čermák s oblibou experimentuje s klasickými tématy a jejich zpracováním. Provokující nadsázkou oslovuje mladší publikum, které si tak snáze nachází cestu k české dramatice. Širší a odbornou veřejnost mohou jeho inscenace nalákat na precizní práci s divadelním prostorem, kostýmy i hudbou, střídání inscenačních stylů, četné výpůjčky a odkazy na moderní archetypy i popkulturu, které však překračují hranice postmoderního pastiše. Pravidelně spolupracuje s pražskými (Venuše ve Švehlovce, Divadlo v Dlouhé, Švandovo divadlo) i regionálními divadly (Horácké divadlo Jihlava, Jihočeské divadlo České Budějovice) a zároveň je principálem pražského nezávislého divadelního uskupení Depresivní děti touží po penězích. Od letošního roku je uměleckým šéfem činohry Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.
O SOUBORU
DIVADLO V DLOUHÉ
Divadlo v Dlouhé je repertoárové divadlo se stálým hereckým souborem. Vzniklo v roce 1996 a jeho zřizovatelem je hl. m. Praha. V čele divadla stojí ředitelka Daniela Šálková, umělecké vedení tvoří režisérka Hana Burešová a dramaturg Štěpán Otčenášek. V letech 2016–2022 byli členy vedení divadla také režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (duo SKUTR). Zakládajícím členem vedení byl i režisér Jan Borna. Od příští sezóny umělecky povede divadlo Ivan Buraj. Divadlo v Dlouhé se pravidelně věnuje také dětským divákům. Každoročně uvede více než 120 představení pro děti a mládež. Pro menší děti pořádá festival Dítě v Dlouhé, kde představuje nejzajímavější inscenace z mimopražských divadel, a od roku 2007 pořádá divadelní festival pro teenagery 13+.
RECENZE
Tvůrci vstřícnost k divákovi dokazují ihned na počátku, kdy se na scéně objeví dvě prohlášení: „Toto není příběh, ale zpráva.“ – „Forma není realistická, ale emblematická, záhadná.“ Divák tedy může odhadovat, na jakou cestu se vydává, a pokud se neuzavře, může být silně zasažen i křehce pohlazen. Adéla Kalusová, ČTArt
Nebyl by velký problém převyprávět obsah téhle inscenace jako anekdotu: do spořádané rodiny přijede krásný záhadný mladík, všechny její členy eroticky poblázní, odjede a nechá za sebou rozvaliny. Jakub Čermák však nevsadil na tradiční divadelní vyprávění, sází jeden výtvarně stylizovaný a hudbou důkladně dotvářený obraz za druhým – a vychází mu to. Pohybuje se na hraně dekadentního erotična a ironické absurdity, herci působí srozuměně, výborná je výtvarná složka. Tak smysluplně použité projekce jsem neviděl už dlouho. Vladimír Mikulka, blog Nadivadlo