RACEK
autor Anton Pavlovič Čechov
režie Jiří Havelka
Divadlo Na zábradlí, Praha
Čechovova ikonická hra rozvíjí téma neopětované lásky a milostného konfliktu i umělecký spor mezi mladou, nadějnou, experimentující generací a tou stárnoucí, legendární. A čas plyne v prázdných konverzacích i nenaplněných touhách tempem potápějící se lodi.
Divadlo Petra Bezruče
Úterý 27. 5. 2025
19:00

„Jestli někdy budeš potřebovat můj život, tak přijď a vezmi si ho.“
Na břehu jezera žije od dětství mladá dívka. A taky mladý chlapec, který ji k smrti miluje. V salonu panské usedlosti se schází sedm postav, které spolu hovoří, mlčí, přemýšlí… Navzdory stáří hry jde o stále pulsující text, který v režii Jiřího Havelky ožívá ve výrazném výtvarném pojetí scénografa Dády Němečka.
překlad: Leoš Suchařípa
režie: Jiří Havelka
úprava, dramaturgie: Dora Štědroňová
scénografie: Dáda Němeček
kostýmy: Josefína Bakošová
hudba: Martin Hůla
foto: KIVA
hrají: Jana Plodková, Vojtěch Vondráček, Johana Matoušková, Jiří Vyorálek, Jakub Žáček, Kateřina Císařová, Jiří Černý, Tomáš Pospíšil
premiéra: 20. března 2024 v Divadle Na zábradlí
DÉLKA PŘEDSTAVENÍ
1 hodina 40 minut bez přestávky
VSTUPNÉ
Základní 690 Kč
Student 580 Kč
UPOZORNĚNÍ
V představení se střílí. Scénografický efekt může způsobovat závratě.

























ODKAZY
O REŽISÉROVI
JIŘÍ HAVELKA
Jiří Havelka (1980) patří k nejzajímavějším a nejvšestrannějším osobnostem současného českého divadla i filmu – režisér, dramatik, herec, moderátor a po několik let vedoucí KALD DAMU. Své originální a cenami ověnčené inscenace často staví metodou kolektivních improvizací a opakovaně přitom dokazuje, že mu komplexní i ožehavá společenská témata ani překvapivé formy jejich zdivadelnění nejsou cizí. Spolupracoval a spolupracuje s řadou pražských (Divadlo Na zábradlí, Činoherní klub, Národní divadlo) i mimopražských scén (Divadlo Husa na provázku) a je členem nezávislého divadelního autorského uskupení VOSTO5. Od roku 2025 je uměleckým šéfem Dejvického divadla.
O SOUBORU
DIVADLO NA ZÁBRADLÍ
Divadlo Na zábradlí je jedno z nejznámějších divadel v Praze. Bylo založeno roku 1958 Helenou Philippovou, Ivanem Vyskočilem, Jiřím Suchým a Vladimírem Vodičkou. Během jeho existence se zde vystřídalo mnoho i v zahraničí známých tvůrců, režisérů a herců (Václav Havel, Jan Grossman, Evald Schorm, Jiří Pokorný nebo Petr Lébl). Od roku 2013 zde působí umělecké vedení ve složení Petr Štědroň (ředitel), Dora Viceníková (umělecký šéf), Jan Mikulášek (kmenový režisér), v sezoně 2014/15 získalo divadlo ceny ve všech kategoriích Cen divadelní kritiky, včetně prestižního ocenění Divadlo roku, na které bylo nominováno i v letošním roce.
RECENZE
Jaksi mimochodem se přitom potvrdí i to, že Čechov snese jako kůň, zvláště pokud jsou v inscenaci obsazení kvalitní herci, kteří dokážou postihnout charakteristickou dvojakost směšnosti a opravdovosti, banality a hloubky – kterýžto předpoklad je zde naplněn zcela suverénně. Až tak, že by bylo nespravedlivé někoho vyzdvihovat; Havelkova a Štědroňové úprava význam postav spíše srovnala, a s potěšením bylo možné sledovat všechny zúčastněné. Vše je posunuto k trapnosti a grotesknosti, nikoli však za mez, kdy by se postavy změnily v pouhé jednorozměrné karikatury. Vladimír Mikulka, blog Nadivadlo
Exceluje Jana Plodková. Arkadina v jejím podání není histriónská, dryjáčnická samice, ale kultivovaná, jemná a vskutku okouzlující dáma, což zdůrazňuje nádherný kostým Josefiny Bakošové. Její oduševnělost má ale velmi temná „spodní patra“. [...] Plodková skvěle pracuje s detailem a řečí těla. Tak krásná, vtipná a přitom tak monstrózní Arkadina nebyla na českých scénách dlouho k vidění. Marie Reslová, iDn