top of page

HORRI-BILI-CRIBRI-FAX

autoři Kateřina Letáková, Vojtěch Franců

režie Petr Hašek

Geisslers Hofcomoedianten, Praha

Autorsky krutě rozdivočelá hra na motivy komedie Horribilicribrifax od Andrease Gryphia z roku 1663 rozžije porubský zámek. 

Vojtěch Franců, držitel ocenění Talent roku v Cenách divadelní kritiky, je hercem i spoluautorem inscenace, v níž se trojice kapitánů snaží hledat svoje místo ve světě, kde po třiceti letech vládne mír.

Zámek Poruba - Zámecký sál

Sobota 24. 5. 2025

15:00

Závěrečný díl „geisslerovské” válečné trilogie.


Gryphiova hra Horribilicribrifax je satirickou komedií z roku 1663, která se vysmívá pompéznímu a vypočítavému chování lidí v poválečném období. Vypráví příběh dvou postav: Horribilicribrifaxe z Hromoklína na Burácově a jeho protivníka, Daradiridatumtarida Větrolama z Tisíce Mordů. Jeden z nich je katolík, druhý protestant. Oba se snaží získat přízeň šlechtických dam tím, že se chlubí svými údajnými hrdinskými činy, kterými se proslavili ve skutečných bitvách třicetileté války. Gryphius psal svá dramata jako kritiku soudobé společnosti a kultury. Paroduje literární trendy jako pastýřská poezie či hrdinské eposy a zároveň komentuje společenské nešvary, jako například snobství, pokrytectví a nadměrné sebevědomí.


Kdo je po válce co komu dlužen? A jak tři váleční kapitáni mohou srovnat účty v mírovém období? Místo oslav vestfálského míru přichází chudoba, mor a hladomor. Válka sice skončila, ale její pachuť ve všech zůstává. Co teď? A kdo vůbec zná pravidla míru?

režie: Petr Hašek

dramaturgie: Kateřina Letáková

texty písní: Vojtěch Franců

scénografie: Jitka Nejedlá

kostýmy: Kristýna Šrolová

hudba: David Hlaváč

choreografie: Martin Pacek

světla: Filip Blažek

zvuk a sound design: Tadeáš Dědek

hrají: Martin Bohadlo, Aleš Pospíšil, Vojtěch Franců, Claudia Eftimiadisová

premiéra: 21. 8. 2024 na festivalu THEATRUM KUKS

DÉLKA PŘEDSTAVENÍ

2 hodiny bez přestávky

VSTUPNÉ

Základní 490 Kč

Student 380 Kč

 UPOZORNĚNÍ

Představení obsahuje násilné scény a není vhodné pro děti do 18 let.

 

 


ODKAZY

 

O REŽISÉROVI

PETR HAŠEK

Je absolventem režie na KALD DAMU, uměleckým vedoucím, režisérem a spoluzakladatelem souboru Geisslers Hofcomoedianten a jejich nezaměnitelného nového barokně-divadelního stylu. Mimo svoji režijní činnost (např. Divadlo LETÍ, Divadlo Minor, Palác Akropolis, hradecké Divadlo Drak, aj.) působí i jako lektor hereckých kurzů v Čechách i zahraničí. Byl kmenovým režisérem a později uměleckým šéfem Malého divadla v Českých Budějovicích. Podílel se zde na více než 55 projektech, mj. na rodinném muzikálu Kronikáři (Jihočeské divadlo), Ztracený svět (Otáčivé hlediště Český Krumlov). Spolupracoval také s nezávislým Divadlem LETÍ.

O SOUBORU

GEISSLERS HOFCOMOEDIANTEN

Grandiózní, Energické, Inteligentní, Smyslně Svůdné, Laskavé, Empatické, Rytmické, Strhující, Hravé, Okázalé, Fantastické – a především komediální je divadelní uskupení Geisslers Hofcomedianten, které ve své tvorbě propojuje staré tradice s živým, současným divadlem. Inspirují se barokem, k němu ale přistupují s autorskou svobodou, mísí původní s novým, vzletné s přízemním, činohru, zpěvohru, loutkohru i tanec. Pravidelně svá díla uvádí ve Vile Štvanice a v srpnu každoročně pořádají festival THEATRUM KUKS přímo v areálu kolem kukského hospitálu.

RECENZE

Silného, až tělesného pochopení účinků války na lidskou existenci Geissleři dosahují, aniž z vás soucit ždímají a aniž se při explicitním znázorňování nejnižších poloh sexuality, ba dokonce poloh tabuizovaných, sníží k oplzlosti či odpornosti. Budí bázeň, aniž na diváky pouštějí lacinou hrůzu. Naprosto se vzdali mimetického herectví a povrchní psychologizace. Nahradili je pohyblivostí, hravostí, komediantskou měnlivostí a zkratkou. Alena Sarkissian, iDn


Horri-bili-cribri-fax se formálně podobá povedenému Simply Simpliciovi, jenž také zpracovává obdobně náročné a textově nabobtnalé barokní dílo. Podobně se inspiruje v brechtovském divadle: vystupováním z rolí, jejich rychlým střídáním a zbořením čtvrté stěny. V případě nové inscenace je ale tento postup nejzřetelnější ve způsobu vyprávění. [...] Přistoupit na tuhle nečistou barokní hru chce, přiznávám, trochu specifický vkus. Ale stojí to za to. Natálie Bulvasová, Podhoubí

HLAVNÍ PARTNEŘI

MK ČR_proDFOV.png
MSK_proDFOV.png
Nadace ČEZ_proDFOV.png
SFK_proDFOV.png
OVAK_proDFOV.png
Lenzing_proDFOV.png

Festival se koná pod záštitou ministra kultury Mgr. Martina Baxy, náměstkyně primátora statutárního města Ostrava Ing. Lucie Baránkové Vilamové, PhD. a hejtmana Moravskoslezkého kraje Ing. Josefa Bělicy, MBA. Festival je realizován za podpory Statutárního města Ostrava, Ministerstva kultury České republiky a Moravskoslezského kraje.

PARTNEŘI

Cafe Rotigel_proDFOV.png
Fathers Coffee Roastery_logo_png.png
Uherek_proDFOV.png
Ostravar_proDFOV.png

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

Ostravan_proDFOV.png
Deník_proDFOV.png
patriot.png
RENGL_proDFOV.png
OK_proDFOV.png
ČD_proDFOV.png
OKI_proDFOV.png
Divadelni.net.png
divadlo cz horizontal.png
Divadelní noviny_trans.png
1 poruba.png
AT - vertical bez pozadí (black).png
Gecko_logo_20213.png
harmony
ČTOva_proDFOV.png
Sanit_proDFOV.png
Ledmultimedia.png

PODĚKOVÁNÍ

Zámek Poruba.png
DLO-Logo-main-CZ-black.png
mlady-divak-black.png
bottom of page